تبلیغات
شیعه چه می گوید ؟ - متعه ازدواج یا زنا؟

بسم الله الرحمن الرحیم 

اهل سنت بسیار بر شیعیان خورده می گیرند که شما به حلال بودن ازدواج موقت یا " متعه" اعتقاد دارید در صورتی که این حکم  در اسلام ممنوع است چون از دواج و ملک یمین نیست و وقتی اینگونه نباشد پس نامشروع است و حتی برخی از آنان با صراحت آن را زنا تلقی می کنند و می گو یند : شیعیان با این کار در حقیقت  زنا می کنند !

      حال باید دید آیا این عمل در اسلام مشروعیت داشته  یا اینکه نداشته است  ؟

      اهل سنت در این مورد اختلاف دارند ؛ برخی از آنان اصولا منکر تشریع این نوع ازدواج اند و اکثر آن ها معتقدند : درست است که این حکم در صدر اسلام تشریع شده اما بعدا نسخ گردیده است .

        اما اینکه متعه چه زمانی نسخ شده نیز اختلاف دارند : برخی از روایات اهل سنت   می گوید در فتح مکه متعه تشریع گردید و رسول خدا(ص) از مکه خارج نگردید مگر اینکه متعه حرام  گردید [1]  روایتی دیگر می گوید در سال اوطاس متعه فقط برای سه روز یا یک روز و یک شب  تجویز گردید [2] و در روایت سوم می گوید : این عمل در حجه الوداع تشریع شد و آنگاه رسول خدا (ص) از آن نهی نمود [3]. در روایت چهارم اهل سنت آمده است متعه در اول اسلام تجویز شد و هنگامی که آیه " الا علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم " نازل گردید [4]  و در روایت پنجم روز فتح خیبر و در روایت هفتم در جنگ تبوک نسخ می کنند [5]

       حال باید از اهل سنت پرسید بالاخره چه زمانی این عمل نسخ گردید ! مگر یک حکم چند بار نسخ می شود ؟

       اما حقیقت آن است که این حکم الهی را جز حضرت عمر نسخ نکرده است . حدیث حضرت عمر تصریح دارد که حکم متعه در زمان رسول الله (ص) مشروع بوده و او آن را تحریم کرده و برای عامل آن حد زنا تعیین نموده است . بیهقی در سنن خود نقل می کند که عمر بالای منبر رفت و گفت : " ایها الناس متعتان کانتا علی  عهد رسول الله (ص) و انا انهی عنهما و اْحرمهن و اعاقب علیهن : متعه الحج و متعه النساء " ؛

   ای مردم ! دو متعه در زمان رسول الله (ص) بود که من از آن نهی می کنم و آن را حرام می گردانم و بر آن عقاب قرار می دهم : آن دو  متعه حج و متعه نساء است .

          این که  متعه در زمان رسول الله (ص) مشروع بوده و عمر آن را تحریم کرده است ٰ، را جابر بن عبدالله انصاری نیز تأیید کرده است .

         مسلم در صحیح خود از جابر روایت می کند که گفت :‌ " استمتعنا علی عهد رسول الله (ص) و ابی بکر و عمر "

       ما در زمان رسول الله (ص) و ابوبکر و عمر (بخشی از زمان حکومت او) متعه می کردیم [6]

        نیز روایت می کند که جابر گفت :‌ " کنا نستمتع بالقبضه من التمر و الدقیق الایام علی عهد رسول الله (ص) و ابی بکر و حتی نهی عنه عمر فی شأن عمرو بن حریث "

       ما در زمان رسول الله و ابوبکر در مقابل یک مشت از خرما و آرد متعه انجام می دادیم تا اینکه عمر از آن نهی کرد .[7]

       اینکه برای حضرت عمر وحی شده بود که حکم خدا را تحریم کند یا از پیش خودش آن را تحریم کرد چون با سلیقه اش سازگار نبود ٰ، بر ما معلوم نیست اما تعجب از اهل سنت است که شیعه را بخاطر پیروی از حکم خدا و رسولش محکوم کرده و آن را زنا می دانند ! اگر ما به نبوت حضرت عمر ایمان می داشتیم البته با تحریم آن حضرت زنا کار بودیم اما متاسفانه ما به نبوت آن حضرت ایمان نداریم و در شریعت حضرت رسول (ص) به اعتراف روایات معتبر اهل سنت تحریم نشده است . همانگونه که نمونه هایی از روایات آن را آوردیم .

          حال اگر برفرض ما زنا کار باشیم به امر خداوند زنا می کنیم که فرمود " فما استتمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن " ؛ یعنی هرگاه متعه کردید و از زنان بهره گرفتید ، اجر و مزد زنان را بپردازید .

          و نیز به امر رسول الله (ص) زنا می کنیم . مسلم در صحیح خود آورده است : خرج علینا منادی رسول الله (ص) فقال :‌ إن رسول الله (ص) قد أذن لکم أن تستمتعوا یعنی متعه النساء .

          منادی رسول الله (ص) آمد و اعلام کرد :‌ رسول الله (ص) به شما اجازه داده که متعه کنید . یعنی متعه نساء .[8]




طبقه بندی: فقهی ، 

تاریخ : دوشنبه 18 تیر 1386 | 05:07 ق.ظ | نویسنده : حقگو | نظرات
نمایش نظرات 1 تا 30
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.