تبلیغات
شیعه چه می گوید ؟ - اهل سنت پیروی از کدام سنت ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

اهل سنت پیروی از كدام سنت؟

نخستین چیزی كه در میان ما مسلمانان از كلمه " سنت" به ذهن می رسد ، سنت رسول الله(ص) است كه  برای مسلمانان پیروی از آن لازم  است و با پیروی از قرآن وسنت رسول اكرم (ص) است كه  یك شخص مسلمان به حساب می آید.  بنا بر این اگر كلمه " اهل " به آن اضافه شود ؛ معنای ظاهری آن این است كه  این گروه از سنت رسول الله (ص) پیروی می كنند.

سئوال اینجا است كه آیا اهل سنت حقیقتا از سنت  رسول الله (ص) تبعیت می  كنند یا از سنت كسی دیگر ؟

برای پیدا كردن پاسخ این سئوال لازم است ببینیم محوری ترین شخصی كه در اهل سنت مورد تبعیت قرار می گیرد و در هرشرایطی از او پیروی می شود كه به هیچ وجه از  آن تخطی نمی شود ، كیست؟  آن چه كسی است كه  اهل سنت تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند سخنانش را كنار بگذارند و اگر رفتاری و سخنی داشته باشد ، به اصطلاح " بی بورو برگرد" پیروی می شود و در هرشرایطی باید سخن او مقدم شود و سخنی اگر در مقابل آن وجود داشته باشد ، به هر  نحوی شده باید طرد یا تأویل شود  ؟

تردیدی  نیست كه در میان اهل سنت هیچكسی از چنین جایگاهی برخوردار نیست جز حضرت  عمر (رض)  كه اگر در زندگی خود رفتاری داشته باشد یا سخنی گفته باشد ، بی چون و چرا در میان اهل سنت پذیرفته است حتی اگر در مقابل آن ده ها دلیل وجود داشته باشد ، و آن رفتار یا سخن با صدها شاهد هم همراه باشد كه در مقابل نص رسول الله (ص) قرار دارد ، اهل سنت به هیچ وجه حاضر نیستند آن را كنار بگذارند و آن نصوص و شواهد را به هر نحوی شده در سند  و اگر نشد به دلالتش خدشه می كنند و   آن احادیث و روایات  مخالف رفتار یا سخن حضرت عمر را تأویل می  كنند .

اگر انسان در تاریخ به جستجو بپردازد در زندگی حضرت عمر موارد فراوان از  مخالفت با نص  رسول الله (ص) پیدا می  كند كه اهل سنت سخن رسول الله (ص) و نص او را كنار گذاشته و سخن حضرت عمر را گرفته اند . یكی از آن موارد " متعه" است كه در صحاح اهل سنت تصریح شده است كه  این عمل تا زمان خلافت عمر جایز  بود و او بود كه متعه را حرام كرد و برایش مجازات تعیین نمود . با این وصف اهل سنت هرگز حاضر نیستند جواز متعه و حلال بودن آن را بپذیرند حتی اگر برای شان ثابت شود در زمان رسول الله جایز بوده و قرآن و سنت رسول الله برجواز متعه حكم می  كنند . آنان نه تنها خود حاضر نیستند حلیت آن را قبول كنند كه اهل تشیع را هم بخاطر اینكه از تحریم  عمر پیروی می كنند ، آماج حملات خود قرار داده و آن را مرادف با زنا محسوب می  كنند!

این تنها موردی نیست كه نشانگر این است كه اهل سنت از " سنت" رسول الله (ص) تبعیت نمی  كنند بلكه از سنت حضرت عمر پیروی می كنند  . آنان با كنار گذاشتن پیروی از اهل بیت رسول الله (ص) به تبعیت از حضرت عمر عملا سنت رسول الله (ص) را ترك كرده و به سنت عمر تمسك جسته اند چون رسول الله (ص) امتش را امر فرمود كه بعد از من به قرآن و عترتم  تمسك جویید و تصریح فرمود كه این دو در كنار هم و لازم ملزوم هم اند و هیچگاه از هم جدا نمی شوند . بنابر این اگر كسی اهل بیت (ع) را كنار بگذارد در واقع قرآن را كنار گذاشته است چون با كنار گذاشتن یكی دیگری خود به خود متروك می شود . یكی از معدود احادیث متواتر كه هم شیعه و هم اهل سنت تواتر آن را قبول دارند ، این حدیث شریف است :‌ " انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و  عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض  ما ان تمسكتم  بهما لن تضلوا ابدا "  ؛ [ای امت من ‍] من در میان شما دو چیز گرانبها بر جای می گذارم  و آن دو چیز هرگز از  هم جدا نمی شوند تا بر من بر حوض كوثر وارد شوند . هركس به آن دو چیز تمسك جوید هرگز گمراه نمی  شود .

با این حساب وقتی رسول الله (ص) می  فرماید :‌ قرآن  و عترت باهم   باعث هدایت می شوند و آنان هردو باهم هستند و جدا شدنی نیستند ، اگر كسی بگوید :‌ " حسبنا كتاب الله " (یعنی كتاب خدا ما را كفایت می كند ) معنایش این است كه رسول الله (ص) نعوذ بالله دروغ می گوید كه ما برای هدایت به دوچیز كه از هم هرگز جدانمی شوند نیاز داریم و آن قرآن وسنت است (؟!) .

حال اگر كسی از گوینده " قرآن ما را كفایت است" تبعیت كند ، آیا از سنت رسول الله (ص) پیروی كرده است یا از سنت رد كننده سنت رسول الله ؟ 

تردیدی نیست كه گوینده سخن  " حسبنا كتاب الله " یعنی قرآن ما را كفایت است كسی نیست جز حضرت  عمر كه اهل سنت بی چون و چرا از او پیروی  می  كنند .

حالا شما قضاوت كنید  " اهل سنت" واقعی چه كسانی است. چه كسانی از سنت رسول الله (ص) تبعیت می  كنند و چه  كسانی از غیر او .

 




طبقه بندی: عقیدتی ، 

تاریخ : جمعه 29 تیر 1386 | 07:07 ق.ظ | نویسنده : حقگو | نظرات
نمایش نظرات 1 تا 30
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.