تبلیغات
شیعه چه می گوید ؟ - تأملی در جواب یك سنی

در پست قبلی مطلبی تحت عنوان « اهل سنت پیروی از كدام سنت؟» نوشته بودم كه در آن با استفاده از حدیث ثقلین كه نزد اهل سنت و شیعه متواتر است ، استدلال كرده بودم از آنجا كه پیامبر(ص) فرموده من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم كه از هم جدایی ناپذیرند و آن دو كتاب خدا و عترتم می باشند. باید از كتاب خدا و عترت او باهم تبعیت نمود . اگر كسی یكی از آن ها را كناب بگذارد درواقع دیگری را كنار گذاشته است . اگر كسی عترت پیامبر(ص) را كنار بگذارد در واقع سنت او را كنار گذاشته و كسی كه سنت او را كنار گذارد كتاب خدا را كنار گذاشته است. و چون اهل سنت عترت پیامبر(ص) را كنار گذاشته اند و سخنان و راهنمایی های اهل بیت را برای خود حجت نمی دانند و از آنان پیروی نمی  كنند ، اهل سنت بمعنای پیروان سنت پیامبر(ص) نیستند .

یكی از  اهل ست بنام هدایت كه بتازگی نام " امـة الله " را برای خود برگزیده ، درجوابم نوشته بود :‌این حدیث(یعنی حدیث ثقلین) ضعیف است . البته این جواب او برای ما كه با شیوه اهل سنت در هنگام استدلال به احادیث خودشان ، تازگی نداشت. این روش همیشگی اهل سنت است كه هرگاه به احادیثی كه در منابع  خود شان آمده استدلال كنیم می گویند : " این حدیث ضعیف است" .  با اینكه این حدیث یك حدیث متواتر است و بسیاری از دانشمندان اهل سنت به تواتر آن اذعان كرده اند.

اینك برای اینكه خوانندگان محترم بیشتر با منطق اهل سنت و لجاجت آنان با حق ، آشناشوند ، حدیثی را كه در صحیح مسلم كه معتبر ترین كتاب اهل سنت پس از صحیح بخاری است و اهل سنت این دو كتاب را پس از قرآن كریم معتبر ترین و مقدس ترین كتاب می دانند ، می آورم.

مسلم در باب فضائل علی(ع) حدیثی را می آورد كه حضرت رسول (ص) فرمود :‌

أنا تارك فیكم ثقلین : اولهما كتاب الله فیه الهدی والنور فخذوا بكتاب الله و استمسكوا به .. ثم قال : و اهل بیتی  اذكر  كم الله فی اهل بیتی . اذكر كم الله فی اهل بیتی .

من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می گذارم . اولین آن كتاب خدا است كه در آن هدایت و نور است . پس به كتاب خدا چنگ بزنید و به آن عمل كنید . آنگاه فرمود :‌و اهل بیتم . من خدا را در مورد اهل بیتم به یاد شما می آورم . من خدا را در مورد اهل بیتم به یاد شما می آورم.

حال شما قضاوت كنید كه  مواجهه اهل سنت با احادیث پیامبر(ص) كه سنت او است چگونه است ؟ آیا در هرشرایطی آن را می پذیرند یا آنكه اگر مطابق هوا و طبع شان بود می پذیرند و اگر مخالف آن و  مخالف موضع مذهب شان بود ترك و رد می كنند؟

قضیه آنگاه جالبتر می شود كه آنان از كسی (حضرت عمر ) تبعیت می  كنند كه شعارش این بود كه  :‌ "حسبنا كتاب الله "  یعنی كتاب خدا ما را كافی است و به سنت رسول خدا(ص) احتیاجی نداریم. به همین دلیل به شدت از نقل  و كتابت حدیث ممانعت می كرد و این ممانعت او راه را برای حدیث سازی در قرون بعد و جعل آن باز كرد. چون وقتی طلای ناب و اصیل وجود نداشته باشد طلاهای تقلبی بازار را اشباع خواهند كرد.

این تنها اهل  بیت(ع) و پیروانش  بودند كه ا ز نهی عمر تبعیت نكردند و احادیث رسول خدا(ص) را تا آنجا كه فضای اختناق آلود زمان اجازه می داد ، نقل  كردند . بنا بر این سنت اصیل تنها در میان سخنان أئمه شیعه  و صحابی پیرو  اهل بیت(ع) یافت می شود كه از نهی حضرت عمر  در نقل احادیث تبعیت نكردند.




طبقه بندی: عمومی، 

تاریخ : جمعه 2 شهریور 1386 | 11:08 ق.ظ | نویسنده : حقگو | نظرات
نمایش نظرات 1 تا 30
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.