تبلیغات
شیعه چه می گوید ؟ - اهل سنت پیروی از کدام سنت ؟ (جواب یکی از برادران سنی بنام علی)

جواب به یكی از برادران سنی بنام علی

یكی از برادران سنی بنام علی در جواب مقاله " اهل سنت پیروی از كدام سنت؟" جواب هایی داده است. خلاصه جواب ایشان این است كه :

1-    آیاتی در قرآن در مدح صحابه وجود دارد كه خداوند آنان را مدح كرده و  به ایشان وعده بهشت داده است.

2-    شما (مدیر وبلاگ) حدیث آورده اید و حدیث آیات قرآن را نمی تواند نسخ كند

3-    باید با آیات قرآن استدلال كنید كه صحابه (رضی الله عنهم) از رضایت خداوند و اهل بهشت بودن خارج شده و مشمول غضب خداوند شده اند.

4-    شما شیعیان قائل به تحریف قرآن هستید و اینكه می گویید ما قرآن را قبول داریم بدون تحریف از باب تقیه است.

جواب به برادر علی

برادرم ! ضمن تشكر از شما كه با این صراحت مطالب خود را بیان كرده اید به عرض می رساند :

1 ؛ ما هم قبول داریم كه خداوند برخی از اصحاب  رسول خدا(ص) را ستوده و هنگامی كه آنان در حال اطاعت از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بوده اند ، از جانب خدای متعال مورد مدح قرار گرفته است. و ما نیز قبول داریم  برخی از اصحاب رسول خدا(ص) اهل بهشت اند و خداوند بهترین پاداش ها را بخاطر مجاهدت های شان در راه خدا برای آنان فراهم ساخته است. اما خداوند در این آیات برای اصحاب خط امانی نفرستاده كه اگر آنان از طاعت خداوند خارج شدند و بجای اطاعت از خدا و رسولش با خداوند یا رسولش مخالفت كردند باز هم  اهل بهشت باشند و خداوند از آنان همچنان راضی و خشنود.

2 ، خداوند همانگونه كه برخی از اصحاب رسول الله (ص) را مورد مدح و ستایش قرار داده است ، در آیاتی توبیخ كرده و برخی را فاسق دانسته و برخی را منافق و در برخی آیات از بازگشت آنان به قهقرا خبر داده است.

به این آیات توجه كنید :

الحجرات : 6   یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، اگر فاسقى برایتان خبرى آورد تحقیق كنید، مباد از روى نادانى به مردمى آسیب برسانید، آن گاه از كارى كه كرده‏اید پشیمان شوید.

 

آل‏عمران : 144   وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاكِرینَ

جز این نیست كه محمد پیامبرى است كه پیش از او پیامبرانى دیگر بوده‏اند. آیا اگر بمیرد یا كشته شود، شما به آیین پیشین خود باز مى‏گردید؟ هر كس كه بازگردد هیچ زیانى به خدا نخواهد رسانید. خدا سپاسگزاران را پاداش خواهد داد. (144)

التوبة : 68   وَعَدَ اللَّهُ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْكُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها هِیَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقیمٌ

خدا به مردان منافق و زنان منافق و كافران وعده آتش جهنم داده است. در آن جاودانه‏اند. همین برایشان بس است. لعنت خدا بر آنها باد و به عذابى پایدار گرفتار خواهند شد.

آیه اول در شأن ولید بن عقبه كه یكی از صحابه بود نازل شده كه حضرت پیامبر(ص) او را برای جمع آوری زكات نزد قبیله ای فرستاده بود اما او بجای جمع اوری زكات خدمت پیامبر(ص) آمد و دروغ بست به آن قبیله كه آنان از دین خدا برگشته و زكات ندادند و می خواستند مرا بكشند و حضرت پیامبر(ص) نیز آماده جنگ با آن قبیله شد كه این آیه نازل شد : اگر فاسقی برای شما خبر آورد تحقیق كنید.

در آیه دوم نیز خداوند صحابه را مورد خطاب قرار می دهد كه : اگر پیامبر(ص) كشته شود با بمیرد شما مرتد می شوید و به عقب(جاهلیت) بر می گردید؟!  

این آیه در جنگ احد نازل شده كه در آن جنگ شایعه كشته شدن رسول خدا(ص) بر سر زبان ها افتاد و عده ای از صحابه گویا از دین برگشته بوده اند كه  خداوند آنان را چنین مورد توبیخ و سرزنش قرار می دهد.

ارتداد برخی از اصحاب را حدیثی صحیح كه  در صحیح بخاری و مسلم آمده است  نیز تأیید می كند .

در صحیح بخاری آمده كه روزی رسول خدا (ص) خطبه ای  خواند كه در آن فرمود :‌ " الا و انه یجاء برجال من  امتی فیؤخذ بهم ذات الشمال فاقول :‌  یا رب اصحابی فیقال : انك لا تدری ما احدثوا بعدك ؟ فاقول كما قال العبد الصالح : " المائدة : 117   كُنْتُ عَلَیْهِمْ شَهیداً ما دُمْتُ فیهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّیْتَنی‏ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقیبَ عَلَیْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ " فیقال : ان هؤلاء لم یزالوا مرتدین علی اعقابهم منذ فارقتهم "

یعنی : آگاه باشید كه همانا روز قیامت  عده ای از مردان امت مرا در سلك اصحاب الشمال برای حسابرسی می آورند. پس من می گویم : پروردگارا اصحابم. آنگاه از جانب خداوند جواب داده می شود : "تو نمی دانی كه این ها بعد از تو چه كار هایی انجام دادند" و من همان گفته عبد صالح (حضرت عیسی – ع) را می گویم كه گفت : " پروردگارا تا من زنده بودم شاهد و ناظر اعمال آنان بودم و لی پس از این كه مرا از دنیا بردی دیگر خودت ناظر و رقیب كارهای آنان بودی " . آنگاه ندا می رسد : " این عده پس از مرگ تو از راه و رسم اسلام مرتد  شدند و به پیشینیان خود برگشتند " .

3 ؛ ما كه در مورد بهشتی و جهنمی بودن اصحاب بحث نداشتیم بحث ما در مورد بدعت هایی بود كه برخی از صحابه برجای گذاشتند و شما از آنان پیروی می كنید نه از رسول خدا(ص). شما بصورت ضمنی پذیرفته اید كه از اصحاب پیروی می كنید  و سنت آنان را مورد عمل قرار می دهید نه سنت رسول خدا(ص) را و ما نیز همین را می خواهیم بگوییم . اما اینكه آیا خداوند آنان را در بهشت می برد یا جهنم  این كار خود خدا است كه البته شما در حدیث قبل كه از صحیح بخاری نقل شد و چند حدیث دیگر هم در همان صحیح و صحیح مسلم آن را تأیید می كند ، دانستید كه آنان كجا می روند ؟ جای اصحاب شمال كجا است ؟

4 ؛ نوشته ای حدیث نمی تواند آیه را نسخ كند . شما مثل اینكه  از سخنان علمای  خود بی خبرید كه می گویند حدیث صحیح آیات قرآن را می  تواند نسخ  كند.  و احادیث  صحیح بخاری و مسلم از نظر شما دربست صحاح هستند پس جای بحث نیست. حال برفرض كه  نتواند نسخ كند  . ما كه نمی گوییم این آیات نسخ شده است . ما میگوییم  این آیات مشروط است به اینكه حال اطاعت در اصحاب تداوم داشته باشد و اگر آنان از حكم  خدا سرپیچی كنند و در دین خدا بدعت ایجاد كنند ، دیگر  مشمول آیات نخواهند بود. بلی بسیاری از اصحاب مانند عمار یاسر و سلمان فارسی و مقداد  و  بلال و ... بوده اند كه تا آخر عمر در راه اطاعت از خدا باقی بوده اند و آنان همچنان مشمول آیاتند اما كسانی كه راه مخالفت با رسول خدا (ص) و سنت او را در پیش گرفته اند  دیگر مشمول آیات مدح نخواهد بود بلكه مشمول آیه " وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاكِرینَ"  خواهد بود.

5؛ نوشته ای كه مجلسی و فلان و فلان  نوشته اند كه قرآن تحریف شده است . و شما تقیه می كنید كه  می گویید قرآن تحریف نشده است.

برادرم اگر می  خواهید خود تان را گول بزنید حرفی نیست هرچه می خواهید بگویید اما  :

اولا : مجلسی و ... تنها روایات ضعیفی در این مورد نقل كرده اند كه مورد عمل خودش و شیعیان نیست.

ثانیا : برفرض آنان همانگونه عقیده داشته بوده كه شما می گویید اما ما پیرو علامه مجلسی و ... نیستیم ما پیرو و شیعه اهل بیت هستیم كه طبق حدیث ثقلین با كتاب خدا تا قیام قیامت همراه و همگام  هستند. هرچه كتاب خدا بگوید و  اهل بیت پیامبر(ص) ما تابع همانیم. غیر آن هركس هرچه بگوید عقیده خود شان است.

ثالثا : مرتب تكرار می كنی كه شما در مورد قرآن تقیه می كنید. عزیزم! علمای شیعه ده ها كتاب برای عدم تحریف قرآن  نوشته اند و اثبات كرده اند كه قرآن تحریف نشده و نخواهد شد. گیرم شیعیان در جایی تقیه كنند و مثلا نماز شان را دست بسته بخوانند اما هرگز نمی آیند برای صحت نماز دست بسته كتاب بنویسند تا آن را ثابت كنند. آیا هیچوقت دیده ای شیعیان از روی تقیه كتاب نوشته باشند كه ابوبكر خلیفه بحق بوده است؟ چرا در این موارد اینگونه تقیه نمی كنند؟ آیا آن ها در میان خود شان هم تقیه می  كنند ؟ این كتاب ها همه یا اكثرا در میان خود شان توزیع می شود و خود شیعیان آن كتاب ها را می خوانند.

والسلام علی من اتبع الهدی




طبقه بندی: عقیدتی ، 

تاریخ : یکشنبه 25 آذر 1386 | 07:12 ق.ظ | نویسنده : حقگو | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.