تبلیغات
شیعه چه می گوید ؟ - شیعه و صحابه

در این مقاله می خواهیم موضع شیعه را در مورد صحابه بررسی کنیم که آیا موضع شیعه نسبت به صحابه مثبت است ، منفی است یا موضع دیگری نسبت به آن ها دارند ؟ اهل سنت معتقدند همه افرادی که حضرت پیامبر(ص) را در حال اسلام خود، درک کرده اند، حتی اگر یکروز یا یک لحظه بوده باشد ، به اعتبار مصاحبت حضرت پیامبر(ص) صحابه پیامبر(ص) به حساب آمده و عادل و صالح می باشند. بر خلاف اهل سنت ، شیعه نسبت به صحابه پیامبر(ص) موضع کلی و دربست ندارند که یا بگوید همه عادل است یا بگویند همه فاسق بلکه برای هر یک از صحابه بطور جدا گانه با توجه به عملکردش در زمان حیات ، حکم صادر می کنند. البته در نگاه شیعه هم صحابی بودن یک ارزش است و تقدس دارد اما این ارزش بگونه ای نیست که بتواند برای شخص عدالت فله ای درست کند. شیعه با توجه به قرآن ، سنت ، تاریخ و عقل اصحاب حضرت پیامبر(ص) را به چند دسته تقسیم می کنند : 1. صحابیان مؤمن و پارسا که در اوج پارسائی و ایمان قرار دارند 2. صحابیانی که پارسائی آن ها در حد معمول بوده 3. صحابیان فاسق و فاجر 4. صحابیان منافق از قرآن استفاده می شود که برخلاف عقیده اهل سنت ، صحابیان پیامبر(ص) همه یکدست نبوده اند ؛ زیرا قرآن برخی از اصحاب پیامبر را با عنوان منافق معرفی و آنان را بشدت توبیخ کرده است. همچنین قرآن کریم از فسق برخی از صحابه خبر داده و البته از برخی از صحابه ستایش و تمجید نموده است. قرآن کریم در آیه ای می فرماید : " ان جائکم فاسق بنبإ فتبینوا " ؛ اگر فاسقی برای شما خبری آورد ، در مورد آن تحقیق کنید. مفسران و همچنین مورخان نوشته اند این آیه در مورد ولید بن عقبه نازل شده است. حضرت پیامبر(ص) ولید بن عقبه را مأمور کرد نزد قبیله ای برود و زکات آن ها را جمع آوری کند. اما ولید که با آن قبیله دشمنی داشت , وقتی نزد آن قبیله رفت پیش از رسیدن به موطن آن ها با افراد خود فرار کرد و نزد پیامبر(ص) آمده اظهار نمود : آن قبیله از اسلام برگشته و نزدیک بود مرا بکشد. حضرت پیامبر(ص) که این خبر را شنید به اصحاب دستور داد تا آماده جنگ شوند. از آن طرف قبیله مذبور که شنیده بودند ، ولید آن دشمن دیرین قبیله مأمور جمع آوری زکات شده ، به اعتبار پیامبر(ص) که او را مأمور کرده بود ، برای ولید آماده استقبال شده بودند اما هنگامی که دیدند ولید از راه برگشت ، ترسیدند علیه آنان توطئه کند و نسبت به آنان گزارش نادرست به حضرت پیامبر(ص) برساند. به همین سبب سراسیمه قاصدی به مدینه نزد پیامبر(ص) فرستادند و ما جرا را به سمع مبارک حضرت رساندند. در این هنگام بود که این آیه نازل شد. غیر از این ، با اخبار متواتر ثابت شده که حضرت بر برخی از مسلمانان مدینه حکم حد زنا و حد شرب خمر و ... اجرا کرده است. این امور موجب فسق طرف می شود . نمی شود گفت آنان صحابی نبوده اند چون تعریف صحابی آن است که حضرت پیامبر(ص) را در حال اسلام خود درک کرده باشد. کسی که در مدینه است بدون تردید پیامبر(ص) را درک کرده است. بر غیر مسلمان که حکم حد جاری نمی کنند. اصولا در شهر مدینه هیچ غیر مسلمانی باقی نمانده بود. یهودیان هم که اولا در خارج شهر بودند و ثانیا بزودی از مدینه اخراج شدند. واقعیت آن است که اهل سنت تنها بخاطر محبت به برخی از اصحاب مانند شیخین و برخی افراد مسأله دار مانند معاویه و طلحه و زبیر که با اهل بیت پیامبر(ص) مشکل داشته اند ، این حکم خلاف قرآن را صادر کرده اند که همه صحابه از بیخ تا دم عادل وصالح اند و چشم خود را بر آیات قرآن و واقعیات تاریخی می بندند و گرنه از قرآن و سنت بخوبی روشن می شود که برخی از صحابه منافق و برخی فاسق و فاجر بوده اند. حتی عقل هم باور نمی کند اشخاص به صرف اینکه از زمره اصحاب پیامبر به حساب آمد ، عادل و درستکار شود. صحبت پیامبر(ص) قیفی نیست که آن را بر سر صحابه بگذارند و عدالت را به داخل آنان بریزند. بلکه این به درجات ایمان و تعهد و پارسائی خود افراد بستگی دارد که تا چه میزان به اسلام و دستورات آن پایبند هستند و تا چه میزان اسیر شهوت و هوای نفس و شهوت قدرت می باشند. اهل سنت اگر خود را تابع سنت پیامبر(ص) می دانند باید اذعان کنند برخی از اصحاب پیامبر(ص) نه تنها عادل نبوده اند بلکه ظالم و جائر و فاسق بوده اند و حتی برخی از آنان بعد از پیامبر(ص) مرتد شده اند. بخاری در صحیح خود آورده است که حضرت پیامبر (ص) فرمود : " یرد علی یوم القیامه رهط من اصحابی فیجلون عن الحوض. فأقول : یا رب اصحابی ! فیقول : انک لا تدری ما احدثوا بعدک ؟ ما زالوا یرجعون علی اعقابهم " ؛ روز قیامت گروهی از اصحابم بر من وارد می شوند آنگاه از حوض رانده می شوند. صدا می زنم خدا یا اصحابم . به من گفته می شود : تو نمی دانی که آنان بعد از تو چه کردند. آنان مرتبا از دین خدا خارج و به اعقاب خود (جاهلیت) بر می گشتند .( صحیح بخاری، ج8 ، ص148) مسلم بن حجاج قشیری نیز در صحیح خود آورده که حضرت پیامبر(ص) فرمود : بعد از من پیشوایانی بر سر کار خواهند آمد که نه در راه من قدم بر می دارند و نه روش ما را پیش خواهند گرفت. در میان ایشان کسانی بر خواهند خاست که پیکر شان پیکر آدمی ولی قلب شان قلب شیطان است. (صحیح مسلم ج3 ، باب الامر بلزوم الجماعه ، ص 1173) اما برای آنکه موضع شیعه نسبت به صحابه کاملا روشن شود باید گفت شیعه نسبت به برخی از صحابه مانند ابوذر ، عمار یاسر و سلمان و ابو ایوب انصاری و مقداد و حذیفه ذوالشهادتین و ... ارادت بسیار دارند و آنان را تا حد زیادی تقدیس می کنند و از برخی از اصحاب که در راه پیامبر و اسلام جانفشانی کرده نیز به نیکی یاد می کنند مانند ابودجانه و ... اما منافقان و افرادی را که بر اهل بیت ظلم روا داشتند ، نفرین می کنند و از افراد فاسق به نیکی یاد نمی کنند و صحابیان معمولی را برای شان مغفرت و رحمت از جانب خداوند طلب می کنند. اما اهل سنت وقتی صحابه می گویند و از عدالت آن ها دفاع می کنند منظور شان خلفای سه گانه به علاوه معاویه و طلحه و زبیر است که با اهل بیت (ع) مشکل داشته اند وگرنه آنان هیچگاه از صحابیان پارسائی چون ابوذر غفاری و سلمان و مقداد و عمار آنگونه دفاع نمی کنند و حتی نسبت به آن ها در دل موضع منفی دارند اگرچه بروز نمی دهند.




طبقه بندی: عمومی، 

تاریخ : یکشنبه 16 تیر 1387 | 07:07 ق.ظ | نویسنده : حقگو | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.