تبلیغات
شیعه چه می گوید ؟ - نگاهی دوباره به صحابه

نگاهی دو باره به صحابه

همانگونه که قبلا یاد آور شدیم , اهل سنت نگاه فله ای و مطلق به صحابه دارند و همه آن ها را صرف نظر از اعمالی که انجام داده اند , عادل و مقدس دانسته و خارج از دایره انتقاد بر می نشانند. آن ها در راستای دفاع از صحابه به حدی پیش می روند که آیات قرآن و احادیث صحیح از حضرت پیامبر(ص) را نادیده گرفته و همه را بخاطر شیفتگی خود به برخی از اصحاب , در پای آنان ذبح می کنند.

       البته همانگونه که قبلا هم یاد آور شدیم , اهل سنت در پوشش صحابه می خواهند از برخی از صحابیان مسأله دار که با اهل بیت(ع) مشکل داشته اند , دفاع کنند و گرنه هرگز از اصحابی که با اهل بیت (ع) همفکری داشته اند نظیر ابوذر غفاری و سلمان و ابو ایوب انصاری و مقداد و ... دفاع نکرده و نخواهند کرد. از آن بالاتر آنان تا  می توانند سعی می کنند از منزلت امام علی(ع) که هم صحابی و هم از اهل بیت حضرت پیامبر(ص) بود بکاهند و در مقابل افرادی همچون ابوبکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر و معاویه را بالا ببرند و در مورد شان فضایل تراشی کنند.

         اینکه یک آیه و دو حدیث را که وضعیت برخی  از صحابه را توضیح می دهد و روشن می  کند همه صحابه نیک کردار و عادل و بافضیلت نبوده اند , ذکر می کنیم شاید برای تبیین حقیقت موثر باشد هرچند می دانم اهل سنت برای آنکه مبادا بافته های خود ساخته اعتقادی شان فرو ریزد, کتاب های شیعه را مطالعه نمی کنند و از سایت ها و وبلاگ های شیعه بازدید نمی کنند و در مقابل سیل تهمت ها است که به شیعه نثار می  کنند که روح شیعیان هم از آن خبر ندارد. این در حالی است که قرآن کریم مومنان را ترغیب کرده تا سخنان مختلف را شنیده و از بهترین آن ها تبعیت کنند. شیعیان الحمد لله به این آیه عمل می کنند و کتاب های اهل سنت را مطالعه می کنند و در کتابخانه های شان از کتب اهل سنت پر است چون منطق شیعه به حدی قوی هست که با بادی فرو نریزد و مانند خانه عنکبوت سست نیست که با اندک باد مخالفی درهم بریزد . شاهدش هم این است که بیشترین بازدیدکنندگان از سایت ها و وبلاگ های اهل سنت , شیعیان هستند.

1.    آیه شریفه : " و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم "

این آیه شریفه اصحاب پیامبر(ص) را مورد توبیخ قرار می دهد که شما چرا با مرگ پیامبر(ص) به اعقاب (یعنی به کفر ) بر می گردید. به نظر شما خداوند متعال و حکیم بی جهت اصحاب را مورد سرزنش قرار می دهد؟ یا چیزی بوده که خداوند آن ها را مورد سرزنش قرار می دهد؟ در واقع این آیه در جنگ احد نازل شده است. در آن جنگ بعد از شکست مسلمانان از مشرکین شایع شد که محمد (ص) کشته شده است. با این شایعه تعدادی از اصحاب سست ایمان از دین برگشته بودند.

وقتی برخی از آن ها تا این حد سست ایمان بوده که با یک شایعه از دین برگشته اند , چگونه همه آن ها عادل است و همه مقدس و خارج از دایره انتقاد به حدی که هرکس از یک صحابی انتقاد کرد , خونش هدر و کشتنش واجب است؟!

2.    حدیث ارتداد : در صحیح بخاری که بعد از قرآن صحیح ترین کتاب و معتبر ترین آن است حدیثی آمده که روشن می کند بعضی از اصحاب بعد از پیامبر(ص) مرتد شده اند .

بخاری به سند خود از ابن عباس روایت می کند که روزی حضرت پیامبر(ص) خطبه ای خواند و در ضمن آن فرمود : " الا و انه یجاء برجال من امتی فیوخذ بهم ذات الشمال فاقول : یا رب اصحابی . فیقال: انک لا تدری ما احدثوا بعدک . فاقول کما قال العبد الصالح : " و کنت علیهم شیهیدا ما دمت فیهم فلما توفیتنی کنت انت الرقیب علیهم " فیقال : ان هولاء لم یزالوا مرتدین علی اعقابهم منذ فارقتهم "

بدانید که در قیامت مردانی از امت من را بطرف جهنم می برند. من می گویم : خدایا این ها اصحاب من هستند. در جوابم ندا می آید : تو نمی دانی که این ها بعد از تو چه بدعت ها آفریدند. پس من همان سخنی را می گویم که بنده صالح (عیسی(ع) گفت : خدایا تا زمانی که من در میان این ها بودم شاهد اعمال آنان بودم و بعد از من شما مراقب شان بودی " ندا می آید : آن ها از زمانی که تو آنان را ترک کردی همواره مرتد می شدند و به گذشته خود (حالت کفر) بر می گشتند.

      اینک اهل سنت پاسخ دهند در این حدیث صراحتا از قول پیامبر(ص) آمده که برخی از اصحاب بعد از پیامبر(ص) مرتد می شوند و در قیامت به طرف جهنم برده می شوند. آیا شما راست می گویید که همه صحابه عادل اند یا خداوند و رسولش؟

در این حدیث تأکید شده " انک لا تدری ما احدثوا بعدک "  شما نمی دانی که این ها بعد از تو چه حادثه ها و بدعت ها آفریدند. سئوال این است که بعد از پیامبر چه کسانی از اصحاب توانایی ایجاد حادثه و بدعت گزاری را داشتند؟

3.    حدیث شهادت : در کتاب موطأ مالک بن انس با سندش از ابی نضر نقل شده که وی گفته : حضرت پیامبر(ص) به شهدای احد می گفت : " هولاء اشهد علیهم " ؛ اینان کسانی اند که من برای شان گواهی می دهم . ابوبکر صدیق خدمت پیامبر عرض کرد: یا رسول الله ! مگر ما برادران دینی آنان نیستیم ؟ مگر ما مانند آنان اسلام نیاورده ایم و مانند آن ها جهاد نکرده ایم ؟ (پس چرا برای ما هم شهادت نمی دهی؟)

            حضرت فرمود :"بلی و لکن لا ادری ما تحدثون بعدی " بلی و لکن نمی دانم بعد از من چه حوادثی را می آفرینید .




طبقه بندی: عمومی، 

تاریخ : جمعه 22 شهریور 1387 | 01:09 ق.ظ | نویسنده : حقگو | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.