تبلیغات
شیعه چه می گوید ؟ - نگاه تبعیض آمیز و گزینشی اهل سنت به قرآن و سنت

بسم الله الرحمن الرحیم

نگاه تبعیض آمیز اهل سنت به قرآن و سنت

اهل سنت بر خلاف ادعای پیروی از سنت ، نسبت به كتاب خدا و سنت پیامبر(ص) بصورت گزینشی و تبعیض آمیز برخورد  می كنند همانگونه كه قرآن می فرماید :‌ " ِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِكَ سَبیلاً (150) " ؛ می گویند ما بعضی را قبول داریم و به بعضی كافریم. از این كار می خواهند برای خود راهی پیدا كنند. هرجا قرآن و سنت پیامبر(ص) مطابق مذهب و مواضع مذهبی شان بود، آن را قبول دارند و هرجا مطابق میل شریف شان نبود نه تنها آن را كنار می گذارند بلكه عاملان به آن را مورد سرزنش و نكوهش قرار می دهند.

یكی از موارد كه اهل سنت قرآن را چون مطابق میل شان نیست ، كنار می گذارند ، جواز" تقیه " در هنگام خوف است. از قرآن به روشنی استفاده می  شود كه " تقیه " در آن موارد جایز است اما اهل سنت نه تنها تقیه را قبول ندارند بلكه شیعیان را بخاطر عمل به تقیه متهم به نفاق می كنند .

اینك چند نمونه از آیاتی را كه جواز تقیه را ثابت می  كند می آوریم :

1- آل‏عمران : 28   لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فی‏ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ یُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصیرُ

نباید مؤمنان، كافران را به جاى مؤمنان به دوستى برگزینند. پس هر كه چنین كند او را با خدا رابطه‏اى نیست. مگر اینكه از آنها بیمناك باشید. و خدا شما را از خودش مى‏ترساند كه بازگشت به سوى اوست.

2-  النحل : 106   مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إیمانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإیمانِ وَ لكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ.

هر كس پس از ایمان آوردنش به خدا كافر شود [به عذاب خدا گرفتار آید] مگر كسى كه به كفر مجبور شده [امّا] دلش مطمئن به ایمان است، ولى آنان كه سینه براى پذیرفتن كفر گشاده‏اند، خشمى سخت از سوى خدا بر آنان است و آنان را عذابى بزرگ خواهد بود.

3- غافر : 28   وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَكْتُمُ إیمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَیِّناتِ مِنْ رَبِّكُمْ وَ إِنْ یَكُ كاذِباً فَعَلَیْهِ كَذِبُهُ وَ إِنْ یَكُ صادِقاً یُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذی یَعِدُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ.

و مرد مؤمنى از خاندان فرعون كه ایمانش را پنهان مى‏داشت، گفت: آیا مردى را مى‏كشید كه مى‏گوید: پروردگار من خدا است؟ و بى‏تردید از سوى پروردگارتان براى شما دلایل روشنى آورده است، و اگر دروغگو باشد دروغش به زیان خود اوست، و اگر راستگو باشد برخى از عذاب‏هایى كه به شما وعده مى‏دهد به شما خواهد رسید زیرا خدا كسى را كه اسراف‏كار و بسیار دروغگوست، هدایت نمى‏كند.

موارد فوق نگاه تبعیض آمیز اهل سنت نسبت به قرآن است. البته این تنها مورد نیست كه آن ها چون آیات قرآن را مخالف مذهب خود می دانند ، از آن اعراض می كنند ، انگار كه اصلا آن را نمی خوانند یا اصلا در قرآن وجود ندارد. موارد دیگر نیز هست كه مخالف دیدگاه اهل سنت است و آن ها بخاطر موضع مذهب خود ، مخالفان را در عمل به آن سركوفت می زنند.

اهل سنت همچنین با " سنت پیامبر" نیز نگاه تبعیض آمیز و " نومن ببعض و نكفر ببعض " دارند. یكی از این موارد كه در سنت حضرت پیامبر و احادیث آن حضرت، آن هم در صحیح ترین كتاب های شان ، آمده اما آن ها آن را نادیده می گیرند هیچ كه شیعیان را بخاطر موافقت با آن احادیث سركوب می  كنند ، دیدگاه حضرت پیامبر(ص) در مورد اصحابش است.

موضع مذهبی اهل سنت آن است كه " همه صحابه عادل اند " . اما سنت حضرت پیامبر(ص) آن را صریحا نفی می كند. لكن اهل سنت كه " پیروی از سنت " را با خود یدك می كشند ، سخنان حضرت پیامبر(ص) را در مورد اصحابش قبول ندارد و شیعه را بخاطر موافقت شان با دیدگاه حضرت پیامبر(ص) اهل بدعت ! می خوانند.

در اینجا احادیثی را كه حضرت پیامبر(ص) در مورد برخی ازاصحابش فرموده و نفی كننده عدالت برخی از صحابه است ، از معتبر ترین كتابهای حدیثی اهل سنت می آوریم :

1-           قال رسول الله (ص) : یرد علی یوم القیامه رهط من اصحابی فیجلون عن الحوض ، فأقول : یا رب اصحابی . فیقول :‌ انك لا علم لك بما احدثوا بعدك ؛ انهم ارتدوا علی ادبارهم القهقری (صحیح بخاری ، ج7، ص208 بیروت دار الفكر ) .

روز قیامت گروهی از اصحابم بر من وارد می شوند ، آنگاه از كنار حوض رانده می شوند . من می گویم : خدا یا اصحابم . خداوند در جوابم می فرماید :‌ تو از كارهایی كه آنان بعد از تو كردند ، خبر نداری ؛ آن ها به قهقری (دوران جاهلیت ) برگشتند.

 

2-           قال (ص) : لیردن علی ناس من اصحابی الحوض حتی اذا عرفتهم اختلجوا دونی فأقول :‌ اصحابی . فیقول : لا تدری ما احدثوا بعدك (بخاری ، ج7 ، ص207)

گروهی از اصحابم در كنار حوض بر من وارد می شوند بگونه ای كه آنان را می شناسم . در این هنگام میان ما فاصله می افتد. من می گویم : اصحابم . خداوند به من می فرماید : تو نمی دانی بعد از تو این ها چه كار كردند .

 

3-           انا فرطكم علی الحوض و لیرفعن رجال منكم ثم لیختلجن دونی ، فأقول :‌ یا رب اصحابی . فیقال : انك لا تدری ما احدثوا بعدك (صحیح بخاری ، ج7، ص206)

من پیش از شما كنار حوض وارد می شوم  و گروهی از شما را بلند می  كنند (یعنی مامورین خدا آن ها را بلند می كنند تا ببرند ) آنگاه میان ما فاصله می افتد ، می گویم : خدا یا اصحابم . در جوابم گفته می شود :‌ تو نمی دانی كه آن ها بعد از تو چه كار كردند.

 

4-           عن ابی هریره عن النبی (ص) قال :‌ بینا انا قائم فإذا زمره حتی اذا عرفتهم خرج رجل من بینی و بینهم ، فقال :‌ هلم . فقلت : این ؟ قال :‌ الی النار والله. قلت :‌ ما شأنهم ؟ قال :‌ انهم ارتدوا بعدك علی ادبارهم القهقری . فإذا زمره حتی اذا عرفتهم خرج رجل من بینی و بینهم فقال :‌ هلم . قلت : این ؟ قال : الی النار والله . قلت :‌ ما شأنهم ؟ قال : انهم ارتدوا بعدك علی ادبارهم القهقری ، فلا اری یخلص  منهم الا مثل همل النعم (صحیح بخاری ، ج7، ص208)

ابی هریره می گوید ، حضرت پیامبر(ص) فرمود: در حالی كه من در كنار حوض ایستاده ام ، ناگهان گروهی را می بینم كه می شناسم . در این هنگام مردی از میان من و آن ها بلند می شود و به آن ها می گوید :‌ بیایید . من می گویم :‌ كجا ؟ می گوید : به جهنم به خدا . می پرسم :‌ آن ها چه كار كرده اند ؟ جواب می دهد :‌ آن ها بعد از تو مرتد شدند و به جاهلیت برگشتند. دو باره گروهی را می بینم كه می شناسم . مردی از میان من و آن ها بلند می شود و به آن ها می گوید : بیایید . من می گویم :‌ كجا ؟ می گوید : به جهنم به خدا . می پرسم :‌ آن ها چه كار كرده اند ؟ جواب می دهد :‌ آن ها بعد از تو مرتد شدند و به جاهلیت برگشتند. می بینم كه از میان آن ها جز اندكی همانند گوسفندانی كه از دهن گرگ ، نجات یافته ، نجات نمی یابند.

 

5-           عن ابن عباس قال :‌ قام فینا رسول الله (ص)‌ خطیبا بموعظه فقال :‌ یا ایها الناس انكم تحشرون الله حفاه عراه غرلا "كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعیدُهُ وَعْداً عَلَیْنا إِنَّا كُنَّا فاعِلینَ" . الا و إن اول الخلائق یكسی یوم القیامه ، ابراهیم (ع) الا و انه سیجاء برجال من امتی فیؤخذ بهم ذات الشمال فأقول :‌ یا رب اصحابی . فیقال :‌ انك لا تدری ما احدثوا بعدك . فأقول :‌ كما قال العبد الصالح : " وَ كُنْتُ عَلَیْهِمْ شَهیداً ما دُمْتُ فیهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّیْتَنی‏ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقیبَ عَلَیْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ " ان تعذبهم فانهم عبادك و ان تغفر لهم فانك انت العزیز الحكیم ، قال :‌  فیقال :‌ انهم لم یزالوا مرتدین علی اعقابهم (صحیح مسلم ، ج8، ص157 ، بیروت ، دارالفكر )

ابن عباس می گوید : روزی حضرت پیامبر(ص) خطبه می خواند و ما را موعظه می كرد . آن حضرت فرمود : ای مردم ! شما همانند هنگام تولد خود ، لخت و پا برهنه محشور می شوید. این وعده ای است كه خداوند آن را به انجام خواهد رسانید . بدانید نخستین كسی كه روز قیامت پوشانده می شود ، ابراهیم (ع) است . بدانید بزودی مردانی از امتم آورده می شود كه آن ها را به طرف جهنم می برند. من  میگویم : خدا یا اصحابم . در جوابم گفته می شود : تو نمی دانی آنان بعد از تو چه بدعت هایی ایجاد كردند. در این هنگام  من سخنی را می گویم كه بنده صالح خدا (حضرت عیسی ) گفت :‌ " تا زمانى كه در میان آنان بودم گواهشان بودم، و چون مرا [از میان آنان به سوى خود] برگرفتى، خود مراقب و نگاهبانشان بودى و تو بر همه چیز گواهى. اگر آن ها را عذاب كنی بندگانت هستند و اگر ببخشی تو عزیز و حكیم هستی. در جوابم گفته می شود : آن ها بعد از تو همواره به اعقاب خود یعنی زمان جاهلی بر می گشتند.

6-           قال رسول الله (ص) : انا فرطكم علی الحوض و لأنازعن اقوام ثم لاغلبن علیهم فأقول :‌ یارب اصحابی اصحابی . فیقال :‌ انك لا تدری ما احدثوا بعدك (صحیح مسلم ، ج7، ص68)

رسول خدا (ص) فرمود : من پیش از شما كنار حوض وارد می شوم. گروهی از مردم را می بینم كه (با مأموران جهنم) در حال كشمكش هستند ، آنگاه مأموران بر آنان غلبه پیدا می كنند. من می گویم :‌ خدایا اصحابم ، اصحابم . درجوابم گفته می شود: تو نمی دانی آن ها بعد از تو چه ها كردند.

 

7-           حدثنی ابو حازم عن سهل بن سعد قال :‌ قال النبی (ص) : انی فرطكم علی الحوض . من مر علی شرب و من شرب لم یظمأ ابدا . لیردن علی اقوام اعرفهم و یعرفوننی ثم یحال بینی و بینهم . قال ابو حازم : فسمعنی النعمان بن ابی عیاش فقال : هكذا سمعت من سهل ؟ فقلت : نعم . فقال :‌ اشهد علی ابی سعید الخدری لسمعته و هو یزید فیها ، فأقول :‌ انهم منی . فیقال : انك لا تدری ما احدثوا . فأقول : سحقا سحقا لمن غیر بعدی (همان)

ابوحازم از سهل بن سعد نقل می كند كه پیامبر(ص) فرمود : من پیش از شما بر حوض وارد می شوم. هركس از آن بگذرد ، بیاشامد وهركه بیاشامد هیچگاه تشنه نمی شود. به درستی كه اقوامی وارد بر  من می شوند كه من آن ها را می شناسم و آن ها نیز مرا می شناسند. آنگاه میان ما فاصله انداخته می شود. ابو حازم می گوید : نعمان بن ابی عیاش این حدیث را از من شنید . از من پرسید : آیا تو این حدیث را از سهل بن سعد اینگونه شنیدی ؟ گفتم بلی . گفت :‌ من این حدیث را از ابی سعید خدری شنیدم ، او اضافه می كرد :‌ " من می گویم : آن ها از منند . در جوابم گفته می شود : تو نمی دانی آنان چه ها كردند. من می  گویم : غضب خدا باد ، عضب خدا باد بر كسی كه بعد از من بدعت گذاشته و دینم را تغییر دادند.

 

اكنون ما به اهل سنت عرض  می كنیم :‌ شما كه اهل سنت هستید و تابع سنت رسول خدا (ص) بگویید : این صحابیان كه دین خدا را تغییر داده و بدعت گذاشته اند ، كیانند؟ اگر صحابی ها اهل بدعت گذاری بوده باشند ، آیا پیروان شان نیز اهل بدعت نیستند؟

ما شیعیان كه از اهل بیت پیروی می كنیم و آن ها را كسی متهم نكرده اهل بدعت بوده باشند. طبق احادیث صحیح و متواتر كه اهل سنت نیز در صحاح شان آورده ، رسول خدا (ص) فرمود : انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا ابدا و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض " ؛ من دو چیز گران بها برجای می گذارم ؛ یكی كتاب خدا و دیگر عترتم كه اهل بیتم هستند. هركس به آن دو چنگ بزند ، گمراه نخواهد شد . آن دو ازهم جدا نمی شوند ، تا آنكه بر حوض بر من وارد شوند .

حال شما بفرمایید : شما اهل سنت هستید یا ما ؟ اینكه شما اسم " سنت " را بر خود گذاشته اید ، كافی است ؟ یا عمل هم می خواهد؟ آیا سخن پیامبر(ص) به پیروی شایسته تر است یا صحابه ؟ اگر كسی از چنین صحابیانی تبعیت نكرد ، اهل بدعت است یا آن هایی كه پیروی می كنند ؟

آیا شما با نادیده گرفتن  این احادیث سنت پیامبر(ص)‌ را ترك نكرده اید ؟ سخن رسول خدا (ص) را به هیچ نیانگاشته اید ؟ . اگر این احادیث در صحیحین نمی بود ، می گفتید : بر ما ثابت نشده و این احادیث ضعیف اند . اما این حدیث ها كه  در صحیحین شما است كه می گویید بعد از قرآن صحیح ترین كتاب ها  است ؟ پس چگونه آن ها را كنار می گذارید و شیعیان را متهم می كنید و مرتب سركوفت می زنید كه چرا شما به صحابه می گویید : بالای چشم تان ابرو است ؟ تقصیر شیعیان چیست كه همان سخنی را می گویند كه حضرت پیامبر(ص) فرموده است . آیا مطابق سخن حضرت پیامبر اندیشیدن و سخن گفتن جرم است ؟ آیا آن ها به این سبب مستحق تكفیر و تفسیق اند ؟ یا مستحق كشته شدن؟

فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ

 

 

 

 



تاریخ : پنجشنبه 7 آذر 1387 | 01:36 ق.ظ | نویسنده : حقگو | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.